En dag på operan
Vårens projekt var att ännu en gång samarbeta med Gotlandsmusiken genom att delta i En dag på operan tillsammans med Gotlandsmusikens blåsorkester och studenter från operautbildningen på Högskolan för scen och musik i Göteborg under ledning av Bo Wannefors. Tillsammans bjöds publiken på ett urval klassiker inom operarepertoaren, t ex Gästernas intåg av Jacques Offenbach ur Hoffmanns äventyr, Secondate, aurette amiche av Wolfgang Amadeus Mozart ur Così fan tutte och Nessun dorma av Giacomo Puccini ur Turandot.
Konserten ägde rum den 12 april på Wisby strand och lokalen var nästintill fullsatt. Höjdpunkten och den störta utmaningen för kören var Fångarna kör av Giuseppe Verdi ur Nabucco och många var överens om att det var en av konsertens höjdpunkter.
Att sjunga opera var en ny erfarenhet för oss i kören och majoriteten av koristerna var mycket nöjda och vi fick även god respons från både Bo Wannefors och Gotlandsmusiken. Samarbetet med både Gotlandsmusiken och Bo Wannefors fungerade mycket bra och de repetitioner kören hade med Bo Wannefors uppskattades av koristerna.
Under resten av terminen stiftade vi åter bekantskap med Volund inför en konsert i St Nocolai den 4 oktober som arrangerades i samband med Föreningen Sveriges körledares konvent i Visby. Även denna gång samarbetade vi med regissören Karin Kickan Holmberg.
Höstterminen – Volund och advent
Hösten inleddes med att vi repeterade Volund a cappella, både i St Hansskolans aula och på plats i St Nicolai ruin. Då den version vi framförde i Klosterlängan 2013 var skräddarsydd för den lokalen behövdes Kickan göra en del ändringar i den sceniska delarna. Samtidigt repeterade vi tillsammans med andra gotländska körer, t ex Visby Vokalensemble, Sångsällskapet NS och Capella Gotlandica, inför en gemensam konsert i Visby domkyrka den 4 oktober. Detta innebar många extra repetitioner vilket krävde lite extra av koristerna. Trots detta tappade koristerna aldrig humöret och repetitionerna löpte på bra trots bitvis bitande kyla vid repetitionerna i St Nicolai.
Helgen den 3-5 oktober ägde Föreningen Sveriges körledares årliga konvent rum, denna gång i Visby. Årets tema var I Eric Ericsons fotspår – och sen då? och vi deltog på flera sätt. På lördagen deltog vi i konserten i Visby domkyrka tillsammans med flera andra gotländska körer och musiker från Gotlandsmusiken under ledning av Mats Hallberg och Maria Wessman Klintberg. Domkyrkan var fylld till sista plats och publiken bjöds på gotländsk musik, t ex Om havet med musik av Lotta Hasselquist Nilsson och text av Mårten Melin och Var tar evigheten slut med musik av Lars Gullin, text av Eva Sjöstrand och arrangerad för kör av Mats Hallberg.
Senare samma kväll framförde vi Volund a cappella i St Nicolai ruin inför konferensens deltagare och allmänheten, drygt 300 personer sammanlagt. Det blev ett laddat framförande där både dirigent och korister gav allt och efteråt var de flesta överens om att detta var den bästa konserten som vi gjort under denna upplaga av Volund. En av deltagarna i konventet, körledaren och musikern Anders Lindström, skrev såhär om konserten:
”… Nog har Allmänna sången i Visby sjungit Volund många gånger, men att genomföra en hel timmes föreställning, som vid detta tillfälle helt a cappella, sceniskt, d.v.s. utan hjälp av instrument och det klangrent, uttrycksfullt och att åhöraren gavs möjlighet att följa handlingen genom att enbart höra den sjungna texten är inget som vi är bortskämda med i Sverige.
Sista scenen, Andetag, där det goda till sist övervinner det onda var nog det mest gripande i hela skildringen. I vilket fall, Eva Sjöstrands text och musiken från rösterna i kören klingade kvar djupt i sinnet när vi lämnade ruinen och i mörkret vandrade tillbaka genom Visbys gränder till Församlingshuset…”
Terminen avslutades med traditionella adventskonserter, denna gång för tjugonde året i rad, i St Lars ruin två gånger den 29 november, Fröjel kyrka den 2 december samt Dalhem kyrka den 4 december.
Årets temat var Ave Maria och vi bjöd publiken på både äldre och nyskrivna hyllningar till Jungfru Maria av bl a Franz Biebl, Anders Jormin, Jacob Arcadelt och Piret Rips-Laul. Trots den förhållandevis korta tiden att lära sig sångerna sjöng vi som vanligt utantill och kände oss trygga att släppa noterna i god tid före konserterna. Konserterna var välbesökta med många inresta besökare i samband med första advent.